Dnes opäť niečo pre najmladšie detičky. Od roka a pol, keď je už hrubá motorika čoraz stálejšia, môžeme intenzívnejšie trénovať tú jemnú.

U nás v tomto období začal aj záujem o kreslenie, maľovanie, lepenie. Vyskúšali sme si držať v ruke malý guľatý štetec a patlať sa v tekutej detskej farbe.

Zaujímavou skúsenosťou je pre malého človiečika tiež lepenie nálepiek. Na začiatok som kúpila veľké farebné „bodky“, aby sa drobcovi dobre odlepovali z podkladu.

Opačný princíp sme si vyskúšali na lepiacej fólii, na ktorú prikladal kúsky farebného papiera a tie – nespadli!

Kým geodoska starším deckám slúži na skúmanie geometrických javov, najmladší si na nej mohol skúsiť navliekanie veľkých korálok.

Prišlo tiež obdobie, kedy okrem búrania kociek šuhaj pochopil, že sa dajú aj stavať.

Začali sme tiež s priraďovaním figúrok zvieratiek ku ich obrázkom. Najprv len zopár, postupne som obrázkov aj figúrok pridávala viac.

Oveľa lepšie, než figúrky a obrázky je však zažiť prírodu naživo. Preto som veľmi rada, že máme záhradu, kde môže aj najmladší člen rodiny „pomáhať“ zbierať úrodu a celkovo sa zapájať do života v prírode.

Priraďovačka naživo, v kuchyni a zadarmo – triedime príbor z umývačky. Chlapec ani nevie, ako pomáha mamke s vykladaním riadu a ešte sa pri tom aj baví! 🙂

Naberanie lyžicou – na podnos pripravíme dve misky, medzi ne položíme lyžicu. Do misky vľavo nasypeme napr. strukoviny. Dieťa prenáša pomocou lyžice obsah misky do prázdnej. Potom podnos otočíme, aby plná miska bola opäť vľavo. Môžeme obmieňať materiál na presýpanie a takisto striedame rôzne druhy lyžíc, lopatiek, naberačiek. Pohyb zľava doprava pripravuje na pohyb ruky pri písaní. Mňa osobne vždy fascinuje sústredenie, s akým deti túto monotónnu činnosť dokážu vykonávať.

V tomto období začíname aj s aktivitami na presýpanie, neskôr prelievanie. Najprv trénujeme „nasucho“, napr. s ryžou, pieskom, strukovinami. Po presypaní z ľavej nádobky do pravej sa ruky vystriedajú a presýpa sa z pravej do ľavej. Tieto opakujúce sa pohyby rúk pomáhajú trénovať ich vzájomnú spoluprácu.

Prenášanie vody pomocou špongie – dieťa získa novú skúsenosť, že vodu je možné premiestniť z jednej nádoby do druhej aj inak, než naberačkou. Zisťuje, že v istom momente už špongia nedokáže ďalšiu vodu nasať a je potrebné ju vyžmýkať.

Lovenie predmetov z vody pomocou sitka takisto prináša nový zážitok – voda sitkom pretečie, ale predmet sa zachytí. V nádobe môžeme striedať veci, ktoré sa vo vode potopia a také, ktoré plávajú na hladine.

Praktický život a tréning jemnej motoriky v jednom – lúskanie suchej fazule – neskutočný zdroj zábavy aj s komentármi pri hľadaní fazuľky vnútri struku „kde je, kde je, kde je? aaaa tu je!“ 🙂

Pri chystaní obeda ma mládenec videl mlieť mak, samozrejme chcel to tiež skúsiť a samozrejme mu to nešlo. Tak som ho nechala mlieť najlacnejšiu zrnkovú kávu z obchodu na ručnom kávomlynčeku. Trénuje si tak krúživý pohyb zápästím a takisto získava skúsenosť ako sa môže meniť tvar potraviny – hore sypeme celé zrnká, dole v šuflíčku nájdeme pomletú kávu.

Priama skúsenosť s drvením – škrupiny z vajíčka v mažiari.

Triedenie farieb – predstavili sme prvé tri základné farebné doštičky. Farby som pomenovala a potom drobec priraďoval dvojice rovnako farebných doštičiek.

Prvý zapínací rám – všimla som si, že synčeka veľmi baví rozopínať veci na suchý zips, tak som mu vyrobila túto pomôcku.

Ako vidno z posledných dvoch fotiek, zaviedli sme už prácu na koberčeku. Veľmi sa mu to páči, postupne si sám nosí veci na koberček a keď činnosť dokončí, vec odkladá. Okrem toho je junior stále v kuchyni, sleduje všetko, čo sa deje, so všetkým musí „pomáhať“. Dokáže sa však už aj pekne sústrediť a úplná topka je voda 🙂 Možno vás naše aktivitky inšpirujú, hlavne ale nezabudnite zohľadniť konkrétne záujmy vášho dieťatka v danom čase 🙂

PS: Ak Vás montessori prístup zaujíma a chcete mu hlbšie porozumieť, vrelo odporúčam Montessori kurz!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *